Dersin Adı | İnsan Toplum Gezegen II |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
HSP 102 | Bahar | 1 | 2 | 2 | 3 |
Ön-Koşul(lar) | Yok | |||||
Dersin Dili | İngilizce | |||||
Dersin Türü | Zorunlu | |||||
Dersin Düzeyi | Lisans | |||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | ||||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu derste öğrencilerin; ekosistem ve bileşenlerini, hava, su, toprak kirliliğinin insan sağlığı üzerindeki etkilerini, kimyasallar, radyasyon ve gürültünün olumsuz etkilerini öğrenmeleri, genel etik ilke ve değerleri fark etmeleri, etik karar verme basamaklarının sistematiğini kavramaları ve risk altındaki topluluklardan engellilerin sosyal ve sağlık sorunlarının önemini açıklamaları amaçlanmaktadır. |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu derste insan sağlığı ile çevre ilişkisi, sağlığı tehdit eden kirlilikler, kimyasallar, gürültü, radyasyonun insan sağlığı üzerine etkileri, profesyonellik ve etik değerler ve dezavantajlı grupların yaşadıkları sosyal ve sağlık sorunlar ele alınacaktır. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları | |
| Temel Ders | X |
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Dersin Tanıtımı Çevre sağlığı (Riskler ve tehditler) Çevre, besin ve kırsal sağlık tarihi Çevreyi etkileyen sosyal faktörler, Ekoloji, biyoçeşitlilik, sürdürülebilirlik) | WHO/ Public Health, Environmental and Social Determinants of Health http://www.who.int/phe/en/ |
2 | Ekosistem bileşenleri ve insan sağlığı üzerindeki etkileri | |
3 | Tartışma: Akut ve Kronik Kirlilik (evsel, endüstri, ulaşım, enerji, tarım) Çevre Kirliliğinin yönetiminde sağlık personelinin rolü | WHO/ Public Health, Environmental and Social Determinants of Health |
4 | Su kıtlığı ve kirliliği İlgili sorunlar Su kaynakları Temiz su Deniz ve nehir kirliliği Su kaynaklı hastalıklar Afetlerde su yönetimi Atıklarla ilgili tehditler ve ilişkili hastalıklar Evsel atıklar Endüstriyel atıklar Atıklar Kanalizasyon sistemleri | WHO/ Public Health, Environmental and Social Determinants of Health |
5 | Hava kirliliği Atmosfer ve iklim değişikliği Küresel ısınma Sera etkisi Ozon İklim değişikliği sonuçları Kentsel kirlilik Hava kirliliğine bağlı hastalıklar | WHO/ Public Health, Environmental and Social Determinants of Health |
6 | Dezavantajlı grupların sosyal ve sağlık sorunları (Alan çalışmasının tanıtımı) Ekosistem Film gösterimi- tartışma “Before the Flood | https://www.youtube.com/watch?v=BCH1Gre3Mg0 https://www.youtube.com/watch?v=-Jw9dPYVT_Y |
7 | Dezavantajlı grupların sosyal ve sağlık sorunları (alan çalışması) Grup A: Yaşlı Grup B: Engelli Grup C. Göçmen | International classification of impairments, disabilities and handicaps: a manual of classification relating to the consequences of disease. Geneva, World Health Organization, 1980. http://www.who.int/features/factfiles/disability/en/ State Institute of Statistics, Prime Ministry: Turkish Disability Survey 2002. State Institute of Statistics, Printing Division - Ankara, 2009 file:///C:/Users/user/Downloads/8134771988248939217..pdf |
8 | Toprak ve tarım: çevresel tehditler Pestisit, gübre Gıda dağılımı Gıda israfı Sürdürülebilrlik ve eşitsizlikler | |
9 | Enerji kaynakları ve çevre Gürültü kirliliği Radyasyon | WHO/ Public Health, Environmental and Social Determinants of Health |
10 | Dünyayı Değiştiren salgınlar | https://www.youtube.com/watch?v=P7IhwP4yXn8 |
11 | Çevre kirliliği (Endüstriyel alan) | |
12 | Ara sınav . Takehome: poster tartışması (Önemli çevre sorunları, kazaları) | |
13 | İnsan haklarına giriş İnsan hakları ve tıbbi etik farkı Sağlık hakkı | Bioethics Core Curriculum Section 2: Study Materials Ethics Education Programme Version 1.0 SHS/EST/EEP/2011/PI/3 UNESCO 2011 http://www.unesco.org/new/en/social-and-human-sciences/themes/bioethics/ethics-education-programme/activities/educational-resources/ |
14 | Etik değerler Tıbbi etik değerler Mahremiyet, bilgilendirilmiş onam Uluslararası sözleşmeler Etik kararlar Tartışma Problem çözme | Bioethics Core Curriculum Section 2: Study Materials Ethics Education Programme Version 1.0 SHS/EST/EEP/2011/PI/3 UNESCO 2011 http://www.unesco.org/new/en/social-and-human-sciences/themes/bioethics/ethics-education-programme/activities/educational-resources/ |
15 | Bayram Tatili | |
16 | Dezavantajlı grupların sosyal ve sağlık sorunları | International classification of impairments, disabilities and handicaps: a manual of classification relating to the consequences of disease. Geneva, World Health Organization, 1980. http://www.who.int/features/factfiles/disability/en/ State Institute of Statistics, Prime Ministry: Turkish Disability Survey 2002. State Institute of Statistics, Printing Division - Ankara, 2009 file:///C:/Users/user/Downloads/8134771988248939217..pdf |
17 | Dezavantajlı grupların sosyal ve sağlık sorunları | International classification of impairments, disabilities and handicaps: a manual of classification relating to the consequences of disease. Geneva, World Health Organization, 1980. http://www.who.int/features/factfiles/disability/en/ State Institute of Statistics, Prime Ministry: Turkish Disability Survey 2002. State Institute of Statistics, Printing Division - Ankara, 2009 file:///C:/Users/user/Downloads/8134771988248939217..pdf |
18 | Course feedback. Discussion on the books related to medical humanities |
Ders Kitabı |
|
Önerilen Okumalar/Materyaller |
|
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | ||
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | 3 | 40 |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | 1 | 10 |
Ara Sınav | 1 | 25 |
Final Sınavı | 1 | 25 |
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 75 | |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 25 | |
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 18 x teorik ders saati) | 18 | 1 | 18 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 18 x uygulama/lab ders saati) | 18 | 2 | |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 0 | ||
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | |||
Portfolyo | |||
Ödev | 3 | 5 | |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | |||
Proje | |||
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | 1 | 5 | |
Ara Sınavlar | 1 | 4 | |
Final Sınavı | 1 | 5 | |
Toplam | 83 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | İnsan bedeninin normal yapı ve işlevlerini; moleküler, hücresel, doku, organ ve sistem düzeylerinde açıklar, bunları bireylerin sağlığını koruma ve geliştirmeye yönelik (beslenme, egzersiz, aşılama, ruh sağlığı, vb.) öneri, uygulamalar ve klinik durumlar ile ilişkilendirir | X | ||||
2 | Hastalıkların mekanizmalarını moleküler, hücresel, doku, organ ve sistem düzeylerinde tanımlar; bunları hastalık bulguları, tanı ve tedavi yaklaşımları ile ilişkilendirerek kanıta dayalı kararlar verir. | X | ||||
3 | Tıbbi karar verme sürecinde etik ilkeler, bilimsel gerçekler, yasal düzenlemeler ile hastanın biyopsikososyal ve kültürel özelliklerini göz önüne alır. Yasalar ve sağlık hizmeti sunumu uygulama standartları çerçevesinde, hastaların özerkliğine, hasta bilgilerinin gizliliğine önem verir ve saygı gösterir. | X | ||||
4 | Tıbbi hataları en aza indirmek için hasta güvenliğini önceler, risk değerlendirmesi yapar, gerekli önlemleri alarak tıbbi uygulamaları gerçekleştirir ve kayıt altına alır. | |||||
5 | Sağlık çalışanları, hastalar ve hasta yakınları ile saygıya dayalı, yapıcı, dil, inanç, ırk ve kültürel özelliklere saygı, empati ve özen temelinde şekillenen, güvene dayalı, açık ve etkin bir iletişim kurar. | X | ||||
6 | Hastaların değerleri, inançları, öncelikleri ve gereksinimlerini gözeterek kanıta-dayalı seçenekler sunar ve tıbbi karar verme sürecine katar. | X | ||||
7 | Gezegenimizin sunduğu kaynakları korur. Bunların birey ve toplum sağlığı üzerine olan etkilerini gözeterek sağlıklı yaşam biçimlerini yaygınlaştırmayı ve sağlığı olumsuz etkileyen faktörleri gidermeyi görevi sayar. | X | ||||
8 | Güncel, geçerli ve güvenilir bilgilere teknolojiyi etkin kullanarak ulaşır; bu bilgileri eleştirel olarak değerlendirerek, problemlerin çözümü, kanıta dayalı tıbbi karar verme süreci, hastalıkların önlenmesi, tanısı ve yönetimi için kullanır. | X | ||||
9 | Sağlık alanında bilimsel bilgi üretmek üzere sorunları tanımlar, hipotez oluşturur, araştırma ve ekip çalışması yapar, sonuçlarını analiz ederek bilgiyi paylaşır. | X | ||||
10 | Kendi performansını değerlendirerek ve geri bildirim alarak, geliştirmesi gereken yönlerini ve geliştirme seçeneklerini belirler; bir plan dâhilinde uygular. | X | ||||
11 | Kişisel sağlığına, güvenliğine ve görünüşüne önem verir, gerekli önlemleri alarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | X | ||||
12 | Yaşam boyu öğrenme ilkeleri çerçevesinde, tıbbi bilgilerini ve kendini sürekli olarak yeniler. | X | ||||
13 | Sağlık alanında edinmiş olduğu profesyonel bilgi, görüş, deneyim ve değerlendirmelerini çeşitli iletişim araçları kullanarak, kurumlar, meslektaşları ve toplumla paylaşır. Sağlık savunuculuğu yaparak, sağlığın korunması ve iyileştirilmesi amacıyla politikaların geliştirilmesine katkı sağlar. | X |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest